tirsdag 29. januar 2013

Dager som flyr...

Hver dag er et valg! Det er veldig lett å si, men noen veldig vanskelig å etterleve i praksis! 

Jeg hørte nettopp den setningen bli sagt...og den er så sann! 

Ja, det er lett å si - og de fleste av oss drømmer nok litt om å gripe dagen, eller "Carpe Diem", som det heter så fint på Latin! 

Det er veldig "in" å leve etter drømmene, realisere oss selv og drive selvutvikling! For noen høres det sikkert ut som tøv og vås, men for meg er det og har vært en levende drøm så lenge jeg kan huske! Men så skal livet også balansere, mellom realiteter og drømmer,- vi skal tjene til livets brød, være der for de vi elsker og holder av, og de som elsker oss! 

Det er jo det som er selve livet - og så må vi på siden av alt finne rom til alt det andre! 

Eller går det kanskje an å gjøre begge deler samtidig! 

Noen er flinke å leve i drømmen. De våger å satse på det de lever og ånder for - og gjøre bare det. Det er ikke lett og for de aller fleste som velger drømmeveien, fremfor den brede og fornuftige veien, så har det sin pris. For kunstnere, musikere, forfattere osv, så er det en trang flaskehals å komme igjennom, om man ønsker å leve av drømmen sin. 

En gang for lenge siden, gav jeg opp drømmen om å gå kunstens vei og valgte den trygge veien, med fast jobb og god lønn. Jeg angrer ikke på valgene mine, for de har jo tross alt bragt meg hit jeg er i dag  - med de erfaringene og minnene det har gitt meg. Jeg har hatt mange spennende jobber - og fant ut at jeg kunne passe i mange forskjellige yrker - og at de var utfordrende og spennende på hver sin måte. 

Fra salg, til reiseliv, megling og arbeid med hjelpetrengende. Felles hele veien er at jeg har jobbet med mennesker - og hele tiden ønsket det beste for de jeg har jobbet med. Omsorg. Jeg liker å gi omsorg til mennesker - også i privatlivet. Jeg hygger meg med å lage mat og hygge for de jeg bryr meg om. Stemninger, smaker og god atmosfære gjør meg vel.

Hva er det så jeg vil frem til med å skrive ned slike tanker.
Jeg tenker at hver dag er et valg. De fleste dager må vi velge noe vi har mindre lyst til enn andre dager, men vi har som regel rom til å fylle dagene med noen drømmer.

For en tid tilbake bestemte jeg meg for å følge drømmen min og fortsette der jeg slapp for over 20 år siden. Den gang jeg hadde tatt en del kunstfag og og fotografi, på skolen - møtte en fotograf og vi slapp drømmen vår om å gå kunstens vei, for å stifte familie og leve et ordnet liv. 

Jeg angrer slettes ikke. 

Det gav meg tross alt det flotteste kunstverk jeg noensinne kan drømme om å skape. En velskapt sønn. 
En nydelig, bestemt lite Tyr! 
Et fantastisk menneske å se vokse og bli stor!

Nå er han snart voksen og jeg har mer tid til mine hobbyer.

 Jeg fotograferer, skriver og bruker mine kunstneriske evner på ny. 
Men aller viktigst - må også jeg tjene til livets opphold - men det er jo bare moro når en jobber med spennende  mennesker, selv om dagene flyr, en blir sliten og jeg må sette av tid til det jeg elsker aller mest å gjøre - fotografere og skrive!

Jeg elsker å uttrykke meg kreativt og har i det siste kjent av jeg savner bloggen min, mellom dagenes hverdagslige gjøremål. 

Godt å titte innom og være litt "tilbake"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar