lørdag 10. desember 2011

Nydelig ferd over norske vinterfjell

For en nydelig flytur. Etter mange timer venting på Gardermoen ble vi belønnet med en nydelig tur over snøhvitt vinterlandskap. Norske fjell opplyst av månen og stjernene. Blåtoner farget landskapet. Endatil det hvite var blått. Jeg drømte meg bort mens jeg tittet ned på alt det vakre - og tenkte på "Polarekspressen" - "Bastian`s Flight" - med Limahl - og "Home for Christmas" - med Phil Collins. Melodier - filmer og bilder flakket gjennom minnet mitt - ord og toner. For et poetisk landskap.

Vanskelig å tenke på at litt lenger sør herjer sterke vinder langs Sørlandskysten - Skagerak og Danmark. Restene av orkanen i Storbritania, - mens vi seilte lavt på luftveier av silke. På bakken skimtet jeg perlekjeder av lys. Vakkert avtegnet de duse sirkler i snøen. Små hus i avsidesliggende daler og mørke veier som så vidt viste  i snøen.

Da vi nådde kysten, åpenbarte det seg et damstille hav, med øyene på rekke og rad oppover kysten. Et skue som nesten tok pusten fra meg. Fyrlykter som blinket med sine røde og grønne farger. Lysene fra flyet lyste opp havflaten under oss i det vi gikk lavere og lavere - og landet fint på Vigra. Sukk.

Nå er det "nightjazz" på radioen - og freden har senket seg - sengen venter på meg - og i morgen - en spennende dag! Jeg sender en liten klem til alle dere der ute - som titter innom bloggen min - og delte dette øyeblikket med meg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar