mandag 21. oktober 2013

Monicas Moccaterte

Jeg har valgt å kalle denne kaken for Monicas Moccaterte, med fare for at kaken allerede finnes, så føler jeg at jeg har trikset og mikset så pass mye at jeg kan kalle den litt min egen :-)

Oppskriften til bunnen er standard mandelbunnoppskrift - men når jeg laget toppingen ble det litt slik "Baker Harepus-stemning" :-)

Med en så mektig kake, ville jeg gjerne tilføre litt syre - og bringebær er jo velkjent god smak til sjokolade - så vips ble det en smaksbombe av en kaffekake :-)

Gled deg :-)
























Bunn :
200 gram malte mandler Jeg malte mine med kniven i kjøkkenmaskinen.
200 gram melis
4 eggehviter

Pisk melis og eggehviter hvitt og stivt. Vend inn de malte mandlene.

Hell mandelmassen i en smurt, rund form, med bakepapir i bunnen - og stek på 180 grader, i 30 minutter - eller 25 minutter på varmluft. Avkjøl.

Topping:
1 plate 70% sjokolade.
1/2 dl melk
1 ss espressopulver fra Neskafè
4 eggeplommer
200 gram melis
200 gram smør
En "dæsj" eller to med Baileys - eller annen likør/conjakk/whiskey

Smelt sjokoladen i vannbad, sammen med melken.
Bland inn kaffe og avkjøl blandingen litt.

Miks smør og melis, hvitt i foodprosessor - tilsett en og en eggeplomme. Tilsett sakte, sakte sjokoladeblandingen, mens du visper. Mot slutten heller du i litt Baileys - la ikke fyllet bli for tynt. 3 ss kan være passe mengde. 2 ss om du bruker Whiskey eller Conjakk. Pisk opp litt fyllet i foodprosessoren, så det blir luftig.

Ha fyllet på den avkjølte mandelbunnen og pynt med friske bringebær. Serveres med god kaffe og deles med gode venner.....eller nytes heeeelt alene :-)

Ps: Kaken kan fryses (uten bringebærene) - men bør da stå litt, tine og la fyllet mykne litt før servering.

1 kommentar:

  1. Oh my, denne kaken inneholder jo ALT det beste jeg vet ;-) Kaffe ,sjokolade, nøtter og bringebær <3 Denne skal jeg jammen teste. Tusen takk for at du deler på herligheten :-)

    Klem Therese

    SvarSlett