tirsdag 17. juli 2012

Saft suse, det er syltetid :)


Hva er vel bedre enn nybakt brød med hjemmelagd syltetøy?
Ikke vet jeg! Ikke så veldig mye iallefall!
Det er som å få hele sommeren i munnen samtidig!

Rørt jordbærsyltetøy er allerede fryst ned i små beger, til mørke, hustrige høstkvelder.
En smak av sommer - da varer sommerminnene litt lengre.

I går kom mamma med nydelig, nylaget rabarbrasyltetøy.
Jeg må høre om hun vil skrive ned oppskriften i dag :)

Til mitt rørte jordbærsyltetøy, bruker jeg 2 kg bær, et halvt kilo sukker (oppskriften på pakken sier 1/2 til 1 kg. En halv kilo er mer enn rikelig) og en pakke med certo frysepulver. Jeg har også prøvd "Jampulver", men da blir syltetøyet veldig rennende - så neste år får jeg huske at det er Certo som er best :)

Når ripsene blir modne skal jeg også lage rips-banan-syltetøy. Noe av det beste jeg vet.
Berit, venninnen min introduserte meg for syltetøyet for en del år tilbake - og etter det var jeg hekta. 

Håper du også koser deg med sommerbærene - og kanskje du sylter noen varianter med søte drømmer, til den kalde årstiden :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar