tirsdag 17. juli 2012

Panoramatur til Melen med turvenninnene :)




I dag valgte vi Melen som destinasjon for turen vår. Vi er som nevnt bitt av fjellbasillen og er vilt opptatt av å finne stadig nye turer, så dette kan bli en sprek og spennende høst, med stadig nye oppdagelser i nye høyder.

  Det finnes mange flotte turbeskrivelser fra Melen, så jeg kan bare nevne at en kjører til Vatne, mot Fiksdal - og stopper på det høyeste punktet, før nedkjøring mot Fiksdal. 

En topp på 805 moh, med en total stigning på 500 m, beregnet til 4,5 time t/r.
Tidsbruken kom vi til må være feil, da vi på langt nær brukte estimert tid, - og da regner vi oss for å være i middels bra form ,de fleste av oss. 

Godt med parkeringsplasser - og oppmerkede løyper - men allikevel lett å velge feil sti (vi gjorde det - to ganger :). 

Vi leste om turen før vi dro, i "Turboka for Ålesund og omegn", utgitt av turbokforlaget. Fin bok med mange gode turforslag, så nå vurderer vi å gå hele ordlista :))

Jeg vurderte turen som for steinete og bratt for hunden min, Era, så hun fikk være hjemme i dag - og det ble jeg sannelig glad for ettersom vi kom oppover i fjellsiden. Grov steinur er ikke hennes favoritt - ikke så lett å finne trygg grunn for alle 4 potene, for en liten dame :)



På toppen ble vi i dag belønnet med en fantastisk utsikt. Du verden for et panorama!!!! Jeg anbefaler alle en tur opp på dette fjellet - du vil garantert ikke angre! Men - gå i pent, tørt vær. Løypa er delvis våt - med noe myr - og steinura kan nok bli glatt i skikkelig regnvær. Utsikta blir du jo også snytt for - så det er nok hovedargumentet for at denne turen må oppleves i pent vær :)


Bratte stup fascinerer og skremmer meg - men aller mest skremmer!! Jeg er ingen tøffing i høyden - men du verden så vakkert og trollbindende det er med bratte stup - og smale egger.


Best å sette seg trygt ned på stompen :))





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar