onsdag 29. februar 2012

Farmor`s potetlefser!





















Min farmor pleide alltid å lage potetlefser, eller potetkaker, som vi kaller det her på Vigra. Hun brukte de potetene som ble igjen etter middagen - og i følge pappa, lagde hun de i en fykende fart - og de ble rasende gode :)

I min familie liker vi potetlefser med smør og sukker. Ikke det sunneste kanskje, men sikkert godt for sjela - og så er det jo så nydelig til en god kopp kaffi  :) Siden vi har snakket så mye om min farmor`s potetkaker i det siste, så fikk jeg lyst å prøve å lage.

Det var ganske enkelt, selv om det ble en del rot. Du trenger kokte poteter, mel og litt salt. Det er det hele. Kna potetene til en mos og tilsett mel, til det blir en myk deig. Bak ut små lefser, med et kjevle - og stek de på en takke - eller teflonpanne. Farmor pleide å steke de rett på komfyren - men det blir sikkert verre med dagens moderne komfyrer. Iallefall om du har induksjonstopp. I nostalgisk ånd stekte jeg mine potetkaker rett på komfyren, på minste varme, men så har jeg en gammel keramisk koketopp. Det gikk finfint - og de ble knallgode - nesten som farmor`s, sa pappa! Jeg - en stolt potetkakebaker ;)

Ps: Fatet er et gammelt servise som farmor og farfar brukte som hverdagservise! Veeeldig fint, synes jeg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar