søndag 25. desember 2011

Jul på Vigra




1. juledag, tidlig morgen, ny pyjamas, fyr på peisen, Marry Poppins på skjermen og en god kopp kaffi etter frokost! En morgen etter mitt hjerte, dagen etter den store dagen. Julaften var så koselig. Vi samlet vår store, lille familie her hjemme hos oss. Ni i tallet. Vi hadde tradisjonell julemiddag med pinnekjøtt, svineribbe, kålrotstappe, surkål og poteter, - og sviskegrøt til dessert. Juletreet pyntet med glitter og stas - og under bugnet det med gaver til store og små. Så heldige vi er som kan feire en jul som vår.

Juletreet i år kommer fra egen hage. Blågrana vår skal ned til våren, så da fikk toppen æren av å være juletre i år. Resirkulering liker vi :)

Lille julaften fikk jeg så lyst å bake og lage godsaker til dessertbordet, så jeg serverte både det ene og det andre. Islandskake, karamellpudding, risboller og gele, var istedet for alle småkakene som jeg aldri laget - og som vi aldri spiser allikevel. Dessertbordet ble iallefall populært det - og ikke mye stod igjen etter at alle søtmomsene hadde forsynt seg både en og to og tre ganger. Skikkelig julestemning skal meldes.

Jeg var glad jeg hadde hatt to turer med Era og at en til ventet ved kveldens slutt. Deilig å legge igjen noen av kaloriene etter veien. Det er det som er så fint med å ha hund, - uansett vær eller omstendigheter skal vi så klart på tur. Era`s bestekompis, Balder, gikk tur med oss i går også. Det er ekstra stas å ha med han på tur, selv om det lett blir litt tull og tøys på veien. Men - så er jo det hele moroa da :) Era fikk så fin julegave av Balder. En krukke med godbiter. Gjett om den falt i smak da. Balder har nemlig verdens beste godbiter. Iallefall bedre enn våre, synes Era :).

I dag har vi også en date med Balder, så vi får kle oss godt og vende nesen mot vinden, for i kveld venter vi nemlig orkan på Vigra. Den skal feie over øya i timesvis. Jeg har fortsatt orkanen i 92 friskt i minnet, men den gangen var det en langt sterkere orkan som gjorde entrè. Uansett kjenner jeg alltid en uro når det meldes orkan. Det er en ødeleggende vind og jeg håper inderlig at den farer forbi uten store skader denne gangen.

Vi gleder oss også til juleselskap med søskenbarn, tante og onkel, fra byn. Mamma steller istand fiskesuppe, hummer og krabbe til brunch. Gjett om vi gleder oss! Det skal bli såååå godt når vi kommer hjem med roser i kinn etter en god tur i vind og regn.

Det var morgentanker fra meg - som håper din jul er vel som fin, som min! Goood jul ♥

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar