tirsdag 15. mars 2011

Om Era...til Kjersti og Kiko :)

Etter hyggelig melding fra "Kjersti og Kiko" hvor de etterlyser litt mer om Era, så kan jeg dele litt med dere.

Ref:"Hei. Har fulgt bloggen din en stund, og syns det er kjempe koselig å følge oppveksten til Era! Vurder selv Eurasier, og syns det hadde vært kjekt om du hadde skrive litt om hvordan hun er i møte med nye mennesker, bjeffing, vaktinstinkt og interesse for å hverdagslydighet! Kanskje ikke helt det bloggen din handler om, men hadde vært gøy å høre litt om :)"

Vi har hatt Era i noen uker nå og føler vi begynner å bli kjent med henne. Morsomt å se hennes personlighet ta form.

I møte med andre dyr er hun veldig nyskjerrig. Vil gjerne bort å snuse og hilse - og det har hun fått lov til. Nesten uten unntak har det gått fint. Vi spør alltid hundeeierne først og alle har syntes det var greit at hun hilser, men et par ublide møter har det allikevel blitt. Hun har heldigvis ikke blitt redd og skeptisk av den grunn - og vil gjerne hilse igjen. Hun har fått noen morsomme lekestunder med et par hunder hun har møtt. Hun er ikke agressiv - bare leken og ydmyk.

Vi har to katter her hjemme som Era veldig gjerne vil bli venn med - men som ikke er like begeistret for henne. Hun får lov å snuse og komme helt nær uten at de bryr seg, men blir hun for innpåsliten så slår de etter henne med labben. Hun ser ikke ut til å bli skrekkslagen av den grunn - og gir seg ikke. Hun legger seg flat på gulvet og lager søte, rare lyder mens hun åler seg nærmere - i håp om å få lov å leke.

I møte med mennesker er hun tilbakeholden med voksne, men veldig åpen mot barn. Etter råd fra dyrlegen begrenser vi lek med barn fordi hun har en tendens til å ville bite på de. Dyrlegen forklarte at det er helt naturlig siden hun oppfatter barn som valper - og vil da naturlig bite og leke som hun ble vant til i valpekassen. Dette vil forsvinne når hun blir eldre. Dyrlegen anbefaler at barn får klappe og kose med henne når hun er rolig, men ikke leke med henne. Hun løper heldigvis ikke rett bort til folk, men avventer litt før hun snuser på nye mennesker. Jeg syntes det var et fint trekk med denne rasen, da jeg blir litt usikker på fremmede hunder som løper meg rett ned. Hun er veldig nyskjerrig og stopper opp for å se hvem som kommer, når vi er ute på tur. Dersom jeg viser med kroppsspråket mitt at jeg ikke gidder å stoppe, så kommer hun uten problem, men venter spent om hun får lov. Vi har mange forskjellige/faste folk innom oss som hun er fortrolig med. Venner og familie av sønnen min og meg. Når de kommer på besøk viser hun begeistring og glede uten å være overivrig og innpåsliten. Hun nøyer seg med litt kos og klapp før hun finner på sine egne ting igjen.

Bjeffing forekommer kun om noen kommer veldig overraskende på henne - feks i hagen når hun er i sine egne tanker. Aldri ute på tur - eller når noen er på besøk. Om hun har gått seg fast i hagen kan hun stå tålmodig å vente lenge, før hun til slutt sier ifra med et bjeff.

Når vi får besøk blir hun liggende på plassen sin. Hun løper ikke til døren om noen kommer, men lar folk komme inn og sette seg uten at hun nødvendigvis gir seg til kjenne. Hun sover gjerne videre selv om vi får gjester.

Hun sover hele natten i buret. 8-9 timer vanligvis. Når vi vekker henne vil hun gjerne ha masse kos før hun går til kjøkkenet for å drikke. Så er det tissetur, mat og litt lengre tur.

Det tok noen uker før hun ble skikkelig stueren, men nå ser det ut til at hun er ferdig med skvettingen inne. Vi var påpasselig med å gå ofte ut med henne - men nå kjenner vi kroppsspråket hennes og kan ta affære før ulykken er ute. Vi fikk et godt tips av oppdretteren til å sette opp gjerde inn til hennes tomleplass, så hun skulle ha et avgrenset område til en start. Dette fungerte supert mhht tisseuhell - og soveplass. Nå har hun sin faste soveplass (liker å sove i buret) - og hun går til sin del av stuen når hun vil ha ro.

Hun er veldig kjærlig, sosial, leken, glad, omgjengelig og rolig. Hun liker å gå tur, men er like fornøyd om hun får være med på det som skjer av aktiviteter i familien. Feks være sammen med meg når jeg pusser opp på kjøkkenet er stor stas. Hun er veldig sosial og vil helst være sammen med oss i ett og alt vi fortar oss. Sitte sammen med oss og se tv synes hun er helt topp. Løpe over store marker - eller sandstrender er også en alldeles høydare, men det er det sikkert for en hver hund vil jeg tro.

Pelsen lukter lite eller ingenting. Den er selvrensende "ullkvalitet" som skal vaskes 2-3 ganger i året, men vi har allerede badet henne 3 ganger på grunn av de uteaktivitetene vi har hatt.

Hun har god appetitt men er foreløbig høflig ved matfatet - uten å være glupsk. Sitter og venter til jeg sier værsågod.

Vi har ikke lært henne så mye ennå, men "sitt, legg deg, kom, stopp, fri, vær så god, nei, gå ned" er vel litt etter så få uker. Hun er veldig lærevillig - og elsker å trene/leke.

Det jeg så langt kjenner til rasen, Kjersti, så kan den anbefales. Jeg har aldri hatt hund før og har ingen å sammenligne med, men jeg undersøkte en del før vi bestemte oss for rase og fant ut at dette var en rase som passet godt i vår familie. Så langt har hun virkelig innfridd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar