søndag 1. august 2010

Tanker fra en terrasse i sydligere strøk!




Å kjøre gjennom norske skoger mens natten går over i dag var en eventyrlig reise. Den morgentrøtte sola farget himmelen lys aprikos, tåken lå urørlig over veien, bare lufttrykket fra bilen som banet vei uroet den trolske stemningen. Et årvåkent øye måtte til i det skogens små tittet ut mellom trærne og speidet etter klar kyst. Bambi, Harepus og Herr Grevling var noen av de som beæret oss en hilsen. Før de hastet raskt som lynet i le av mørket.

Om mitt ærend hadde vært et helt annet ville jeg stoppet bilen - tatt meg tid til å fange tåkelandskapet og lytte til skogens stille stemme - og dyrenes taslende skritt.

Den poetiske stemningen naturen gav meg hjalp meg gjennom lange timer over Nordmøre og Oppland. Målet var varmere strøk og et fly ventet oss en tidlig morgenkvist. Lite visste jeg da at få timer senere ville jeg sitte fastklemt i et flysete med absolutt ingen plass til mine lange ben. En lidelse som varte i godt over fire timer. Klagende stemmer fra mine medpassasjerer etter landing kunne fortsatt ikke ta duven fra meg, - 3 timer til - så ville jeg kunne nyte en avkjølende dukkert i et av hotellets fem bassenger.

Nå sitter jeg på en stor, flislagt balkong, med et glass vin, et sted mellom Europa og Asia. Luften er varm og lun som pusten fra en het italiener og utsikten er formidabel. Natten er her allerede. Det asurblå vannet fra bassenget møter blikket mitt når jeg titter opp fra skjermen her. Et håndkle ligger lett rundt min nymasserte kropp og minnet om dagens Hamam er friskt i minne. Skrubbing - innsåping - varsomme, bestemte og kyndige hender - varmt vann - kjølig vann og min hittil mest fantastiske massasje, utført av en særdeles dyktig massør i hotellets spa. Stive muskler og stress forsvant som dugg for solen . Ferien var definitivt i gang.

2 kommentarer: